måndag 1 april 2013

T.I.A.

Tålamod, det är ett nyckelord i Moçambique, eller i den här delen av världen överhuvudtaget. Allt tar tid, allt är omständigt, mycket är många gånger svårförklarligt. Det är inte mycket att göra åt saken, annat än att finna sig i det. När frustrationen börjar ta över är det bara att ta ett djupt andetag, rycka på axlarna och säga; T.I.A. This is Africa.

Det blev ytterligare några dagar extra i Tofo. Nästan två veckor tog det innan jag till slut lyckades slita mig loss från de kedjor i form av 26-gradigt vatten, utsökt mat och excellent sällskap som fängslat mig. När jag väl gjorde det, gjorde jag det utan resesällskap. Jag hade haft flera möjligheter att få sällskap därifrån. Först med Nir, israelen som trotsat resten av israelpakten och bestämt sig för att börja resa själv, men han ville vidare när jag endast varit i Tofo ett par dagar. Nästa möjlighet var med en konstnär från Moçambique som bland annat bott i New York i flera år och utan problem kunde försörja sig på sin konst. Varningsklockorna började ringa när jag insåg att han endast pratade med tjejer och allra helst blonda skandinaviska sådana. Därefter bestämde jag och George, den där knarklangande kenyanska nakenmodellen, att vi skulle åka vidare tillsammans, men vi var för lata och sen blev det för sent. Hans visum höll på att gå ut, så han var tvungen att åka tillbaka till Sydafrika istället. Snart uppenbarade sig en ny möjlighet. En kväll slog sig ett par fransmän ned vid vårt sällskap och det visade sig att de skulle till Vilanculos, som var mitt nästa mål, bara ett par dagar senare. De hade bil. Yes! Jag fick haka på dem. Planerna ändrades dock dagen efter, då de meddelade att de tänkte lämna bilen i Tofo och åka chapas (minibussar) till Vilanculos för att sedan åka tillbaka till Tofo och ta bilen till Sydafrika. Ja ja, bil eller chapa, det gör detsamma. Trevligt med sällskap i alla fall. ”Vi ses kl.14 vid receptionen imorgon”. Det lät inte så svårt, men det var det. Dagen ifråga bestämde jag mig för att åka med det gäng jag hängt med senaste dagarna in till stan för att käka lunch och skratta åt alla dumheter vi hade lyckats med kvällen innan. Det tog självklart längre tid än väntat och när jag kl.14.30 ilade in till receptionen fanns inga fransmän kvar. Personalen kunde meddela att de åkt redan innan kl.13. Bastards. Uppenbarligen inte värdiga mitt sällskap. Deras förlust, de hade ingen aning om att jag pratade portugisiska, vilket är en klar fördel i det här landet. Undrar hur mycket överpris de egentligen fick betala på vägen dit..? Moahaha.

Efter att kanadensarna åkt vidare från Tofo blev min umgängeskrets en ny-gammal konstellation av människor. George var ju kvar, Alfonso (den där knäppa portugisiska ex-wrestlern) likaså och Jonah (hippie-amerikan) hade inte heller lyckats röra på sig. Till denna brokiga skara hade ytterligare några karaktärer anslutit, bestående av Philip&Thomas från Sydafrika (ihopskrivet just för att de var omöjliga att dela på), Peter från Holland och Mike från USA. Tillsammans blev vi ett gäng som hamnade i roliga situationer och samtal utan att anstränga oss. Den där kvällen innan fransmännen dissade mig var en enda kavalkad av idioti och blev en oerhört lyckad misslyckad kväll. Jag tänker inte dra hela historien här, men måste i alla fall berätta om hur kvällen slutade för vår stackars holländske vän Peter. Han hade fått ragg i baren där vi var och stannade kvar efter att vi andra påbörjat en numera episk vandring hem. Efter en liten stund hade det nybildade paret bestämt sig för att åka tillbaka till vårt hostel, eftersom Peter hade en egen bungalow där. Ett par sydafrikaner från baren erbjöd sig att skjutsa dem, vilket de tackade ja till eftersom gångtiden annars var omkring 30 min. På väg mot hostelet stannar bilen, en av sydafrikanerna öppnar dörren, lyfter upp tjejen i sina armar och springer därifrån. Peter hinner knappt reagera och när han inser vad som hänt fattar han givetvis ingenting. Sydafrikanen kommer tillbaka, men utan tjejen. Han hade sprungit iväg med Peters ragg. De erbjuder fortsatt skjuts till hostelet och den förvirrade holländaren tackar ja. På afrikaans pratar de om vem som ska slå ner Peter och tänker antagligen inte på att Peter förstår afrikaans, holländare som han är. Han slänger sig ur bilen så fort den stannar för ett gupp och springer så fort han kan därifrån. Märkligt, mycket märkligt. Det är inte varje dag man ser någon springa iväg med ens ragg.

Low tide i Vilanculos
Det var jobbigt att lämna Tofo. Jag ville verkligen därifrån, men samtidigt ville jag verkligen inte därifrån. Jag antar att det jag egentligen ville var att alla skulle vara tillbaka där, men George hade åkt, Mike och Peter likaså. Alfonso, denna galning som liftat genom 27 afrikanska länder, hade valt att slå sig ner i Tofo och börjat hyra ett hus. Han funderade till och med på att fria till en tjej, eller snarare kvinna. Denna 23-åring som var öppet bisexuell och brukade stöta på allt och alla, även om han föredrog män, hade tydligen en 46-årig kvinna i Angola som ville flytta till Tofo med honom och gifta sig. Nej, på riktigt, jag fattar ingenting. Det är svårt att hänga med när det gäller Alfonso. Hur som helst, saker och ting hade förändrats och jag kände att jag inte orkade börja om med nya människor där, hur bra jag än trivdes. Eftersom jag ännu inte lyckats uppfinns någon tidsmaskinen var alternativet att dra vidare.

Jag försökte övertala Jonah att följa med mig till Vilanculos, men han avböjde. Jag traskade alltså ut från hostelet själv, men sa till Philip&Thomas innan jag åkte att vem vet, kanske skulle jag se Jonah komma gående på vägen i Vilanculos en dag. Man vet aldrig. (Till detta hör att han först lärt känna George i Kapstaden och en dag fått höra från andra kompisar att George åkt till Moçambique. Han bestämde sig för att åka dit och försöka hitta George, trots att han inte visste var i Moçambique han skulle vara. Han ”följde strömmen” till Tofo och hittade George första dagen. It’s a small world).

Första dagen i Vilanculos började jag prata med en man från Frankrike, som tog hand om hostelet medan ägarna var på semester. Det visade sig att han var vice president för en engelsk skola där i stan och  att de just för tillfället letade efter en ny klasslärare till årskurs 5-7. Han frågade om jag ville börja jobba där. När man är ute och reser vet man verkligen aldrig vad som kommer hända. Man sitter lugnt och äter frukost och helt plötsligt blir man erbjuden ett jobb i Moçambique. Jag tror att min reaktion var tvetydig. Överlycklig slängde jag ivrigt ur mig att det skulle vara grymt, samtidigt som jag tackade nej till erbjudandet. Vi åkte i alla fall och besökte skolan och jag kan inte säga mer än att den i all sin enkelhet (fortfarande svarta tavlor och klassiska skolbänkar, samt väldigt slitet skolmaterial i allmänhet) hade varit en fantastisk arbetsplats. Jag kanske hamnar där en vacker dag trots allt.

Under middagen på mitt hostel satt jag och samtalade med ett medelålders par från Schweiz. Jag hade valt hostel på måfå och trivdes bra, men det var inget typiskt backpacker-ställe. De flesta backpackers verkade hamna på ett något billigare ställe en bit längre bort längst med stranden. Ungefär samtidigt som den sista pizzabiten försvann ner i min strupe såg jag en knubbig snubbe med dreads och färgglad batikliknande t-shirt komma gående. Jonah! Han hade vaknat upp dagen jag lämnat Tofo och ångrat att han inte följt med. Efter att han sovit på saken hoppade han upp på en lastbil som tog honom till Vilanculos. Att han råkade traska in på just det hostel som jag befann mig på var en ren slump. Det som skulle ha blivit en lugn, tidig kväll slutade med hemvandring strax före det ljusnade. Vi började med att traska till en bar där det skulle vara någon slags fest, men när vi kom dit sköljde besvikelsen över oss. Inte för att det inte var fest, för det var det. Det var bara det att det var en fest där gästerna uteslutande var vita, fulla, stökiga turister/backpackers/expats. Sorgligt nog är det ofta oerhört segregerat i de här länderna, inte bara i Sydafrika. Den baren är för vita, den baren är för lokalbefolkningen. Det bara blir så på något sätt. Vi stannade inte så länge utan valde att börja gå mot andra sidan stan och vi fick en hund i släptåg. Jonah döpte honom till Ralph. Efter ett tag plockade Ralph upp en kompis, den enorma hunden Dwaine. Vi följde musiken på måfå och när vi kom fram till dess källa var vi omringade av inte mindre än 8 hundar. Där stod vi, jag och Jonah med 8 hundar omkring oss med en hel marknad full av människor som stannade upp och stirrade på oss. Vi var helt klart de enda vita och folk måste ha undrat vad vi gjorde där med 8 hundar. Som tur var valde de flesta hundarna att dra därifrån och endast Ralph och Dwaine stannade. Överallt dansade folk, vuxna som barn (trots att det var mitt i natten) och det var helt klart en fest som innehöll fler givande kulturella inslag än det där första, muppiga expat-kalaset. Under natten sov Ralph i sängen under mig.

Vår hydda (den till höger) i Marima
Jonah hade en plan för vad vi skulle göra de kommande dagarna, visade det sig, trots att det där med att planera annars inte är hans grej. Vi skulle åka till en lodge som hette Marimba Secret Garden, 25 km längre norrut. Stället ägdes av ett ungt par från Schweiz och att de valt att döpa det till hemliga trädgården förstod vi ganska snabbt. Det var inte lätt att ta sig dit, långt ifrån alla bilar klarade av de slingriga sandvägarna genom buskar och snår. Det faktum att det var så svårt att ta sig dit gjorde även att många inte tog sig dit. I ett område av alla möjliga olika fruktträd och buskar fanns den här lodgen, med en öde strand ett par minuter bort. Ni vill nog inte höra mer om det. Ni vill nog inte höra om det klarblå 28-gradiga vattnet, om den vackra archipelago en bit ut i vattnet där vi snorklade och såg halva Nemo-akvariet, om maten som bestod av dagens fångst (squid, krabba, fisk eller vad det nu kunde vara), om den lägereld där man kunde slå sig ner på kvällen. Så jag tänker inte berätta mer om det.
Jonah på väg till båten
Redo för båttur till Bazaruto Archipelago

Bazaruto Island
Jag vet att skadeglädje är den enda sanna glädjen, så för att göra er därhemma lite gladare tänker jag istället berätta lite mer om det där med transport. I förra inlägget beskrev jag resan från Maputo till Tofo som en av de värsta jag varit med om. Fram till dess, vill jag nu tillägga. Numera känns den minibussen som rena lyxåket. Ju längre norrut man kommer, desto värre blir det. Vägarna blir sämre, minibussarna är i sämre skick och fler människor trycks in i dem. Sträckan mellan Tofo och Inhambane är nog den som innehar rekordet för antal personer i en buss, av de sträckor jag åkt. Varför stänga dörren när man kan få in fler genom att ha den öppen och hänga utanför? Inga problem, det var ju bara omkring 2 mil. Känns inte direkt helt optimalt, enligt mitt stela, tråkiga, säkerhetsfokuserade svenska sätt att se på saken. Längre norrut övergår vägarna från att vara vägar med gropar i till att bli gropar med väg i. Lägg där till ett säte med minst lika många hål och gropar i. Det är så trångt att man inte kan röra sig, man kan inte byta position för att man sitter fastklämd och efter sisådär 5 timmar kan det bli ganska smärtsamt. Otaliga gånger under dessa resor har jag önskat att jag hade en rejäl afrikansk rumpa. Vid ett tillfälle stannade min minibuss och en kille dök upp i dörröppningen och höll upp ett getben. Han höll i hoven och blodet rann längst det nystyckade benet ner i en balja under. Mannen framför mig köpte benet och som tur var lyckades de rota fram en plastpåse att lägga det i. Jag börjar förstå varför det ofta luktar dött djur på de här bussarna. För att det ofta finns döda djur på bussarna, helt enkelt. Det finns en logisk förklaring till allt. Ganska ofta tar folk med sig levande hönor på bussarna och har man tur håller de i dem i fötterna. Hittills har jag haft tur, jag har ännu inte varit på en buss där hönorna tillåts flyga fritt. Häromdagen fick jag sitta på golvet längst fram i bussen, oerhört lyxigt med rumpvärme och allt. Precis vad jag önskade mig. Vad jag också önskade mig var att en man skulle mosa sig in på bussen med en trasig påse full av fisk och lägga den precis framför näsan på mig. Vilken tur att det var precis det som hände. Mmm… varm fisklukt. Vid ett annat tillfälle satt jag i ett säte längst fram. Jag såg något ligga tvärs över vägen, såg att det rörde sig och att det såg ut som en krokodil. Dunk dunk. Chauffören lyckades inte styra undan, utan körde rakt över den. Jag frågade mannen bredvid mig vad det var för något. Han sa att det inte var en sån där krokodil som bor i floden, utan en sån som bor i skogen, en skogskrokodil. En vaddå? Skogskrokodil? Man lär sig något nytt varje dag och den dagen lärde jag mig både att det finns skogskrokodiler och att det numera finns en färre av dem. Usch, jag mår lite dåligt av att tänka på det, vill faktiskt inte ens prata om det.

Påsken firades i Cape Mclear, ett ställe vid Lake Malawi. Ja, jag har lyckats ta mig till Malawi nu, men mer om det och om hur jag både toktabbat mig och haft tokflyt får ni läsa om i nästa kapitel. Samma tid, samma kanal. Malawi time, vilket kan innebära precis vad som helst. T.I.A.

Glad Påsk från Cape Mclear!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar