söndag 17 mars 2013

Just another day in paradise

Sol, vind och vatten. Ungefär så skulle man kunna sammanfatta mitt liv just nu. Före min resa såg jag Moçambique som en av huvudpunkterna på min resa. Jag har inte blivit besviken. 

Joburg hade inte mycket mer att erbjuda och jag organiserade mig för att ta mig till Moçambique. Jag hade hört att det var bäst att skaffa visum innan avresan, istället för vid gränsen, men jag bestämde mig för att strunta i det. I taxin på väg till busstationen frågade chauffören om jag hade visum och jag svarade nej. Han frågade om jag hade en bussbiljett och jag svarade nej. Han såg något bekymrad ut. Tydligen hade bussföretagen slutat sälja biljetter till de som inte redan skaffat visum. Ah, den lilla detaljen hade jag inte hört om innan. Nåväl, bara att testa. Biljettköpet gick smärtfritt och jag blev endast ombedd att meddela chauffören att jag skulle skaffa visum, så skulle han hjälpa mig. När jag gjorde detta blev reaktionen mindre upplyftande. En djup suck följdes av kommentaren: ”Well, sometimes they get the visa, sometimes they don’t”. Jaha, vi får väl hålla tummarna för att jag får ett, svarade jag och påbörjade den nervösa bussresan mot Maputo. Det där med att vara konsekvent är verkligen inte något man ägnar sig åt särskilt ofta här i Afrika och många gånger känns det som att kan det vara ett rent lotteri. Nåväl, jag hade ju åtminstone min svenska charm och mitt svenska pass med mig, det har funkat rätt bra förut.

Det där med att åka buss eller minibuss i Afrika är verkligen en spännande upplevelse. Sakerna som folk tar med på bussen. Jag stod där i Johannesburg med min backpack, en liten ryggsäck samt en sovsäck mitt i ett hav av kassar, väskor, vagnar och förpackningar av olika slag. En person kan ha omkring 10 kassar. Ja, varför inte ta med några madrasser och tre kassar tjocka filtar på bussen? Eller hundratals ägg? Ägg är vanligt förekommande på dessa bussar. Ägg!? Som sagt, varför inte.

Gränsen mellan Sydafrika och Moçambique är inte den roligaste. Det är oerhört mycket folk som korsar där varje dag och köerna är långa. Underhållningen i kön bestod främst i att titta på de som försökte smita över gränsen. Som tur var slapp jag ansluta mig till den skaran och kunde istället traska över gränsen helt lagligt. Det där med att få visumet vid gränsen visade sig inte vara något problem överhuvudtaget.

Vistelsen i Maputo blev kortvarig, då jag så fort som möjligt ville ta mig till Tofo, ett litet ställe vid kusten några timmar norrut från Maputo. I Tofo hade jag folk som väntade på mig: Karin och Alfred, mina gamla trogna resekamrater, samt Nir, en av israelerna jag träffade i Joburg. Det enda jag egentligen gjorde i Maputo var att traska runt på gatorna och prata portugisiska med folk och se deras förvånade miner. De flesta frågade om jag kom från Brasilien, vilket gjorde att självförtroendet sköt i höjden. Den brasilianska portugisiskan skiljer sig dock en hel del från övriga världens portugisiska, så det är inte alltid helt enkelt att förstå var de säger. Jag har försökt övertyga folk om att det är den brasilianska som är den rätta, men med klent resultat. Många verkar tycka att portugisiskan man talar i nåt ställe som heter Portugal är den rätta. Märkligt.  

Efter en stormig natt i Maputo (vädermässigt stormigt och inget annat) var det dags för avresa till Tofo. Bussen skulle lämna mitt hostel kl.5 på morgonen och jag skulle bli avsläppt precis utanför dörren vid hostelet i Tofo. Dörr till dörr, supersmidigt. Mmm, just det. Smidigt, kanske. Bekvämt, definitivt inte. Minibussen åkte först till en busstation, där den skulle vänta tills den blivit full. Under tiden slogs de olika minibussarna om resenärerna, nästan bokstavligt talat. Så fort någon stackare med väska dök upp blev han/hon (fortfarande inte redo för hen) omringad av 5-10 personer som gapade och slet i personen i fråga, samtidigt som de fysiskt försökte knuffa bort sina motståndare. Cirka två timmar tog det för min minibuss att släpa in tillräckligt många i bussen för att åka iväg. Det var en molnfri, stekhet dag och en sju timmar lång bussresa väntade. Jag satt inklämd mot väggen intill en gigantisk afrikansk kvinna, som envisades med att köpa stora påsar av bröd och konstiga frukter genom fönstret av försäljare så fort bussen stannade till. Detta gjorde inte att jag fick mer plats. Jag försökte föreställa mig scenen ovanifrån. Det måste ha varit en komisk syn, att se mig sitta där på en pytteliten yta med min blonda kalufs mosad mot väggen, intill denna färgstarka afrikanska kvinna, mitt i minibusskaoset. Mitt ponduskonto låg på negativt. Vid ett tillfälle under denna sjutimmarsresa stannade bussen för en tiominuterspaus, så att vi fick sträcka på benen. Det var allt. Jag kan ärligt erkänna att det var en av de värsta resorna i mitt liv: Värmen, lukten (stanken, för att tala klarspråk), bristen på yta. Jag roade mig med att föreställa mig vänner och bekanta i samma situation och funderade på vilka som hade klarat det bra och vilka som hade klarat det mindre bra. Jag fick det till en handfull, på sin höjd, som skulle ha tillhört den första kategorin. Tänker dock inte nämna några namn.

Resan till Tofo var smärtsam, men jag hade hört att Tofo skulle vara något av ett paradis och jag antar att vägen till paradiset måste vara smärtsam. Det kanske inte känns som paradiset annars. Det var helt klart en lättnad att komma fram och skönt att mötas av bekanta ansikten, men var det paradiset? Är Tofo paradiset? Jag antar att det är en definitionsfråga. Om paradiset innebär skogar av palmer, milslånga öde stränder, ett klarblått hav med vågor för surfing och de bästa dyk- och snorkelmöjligheterna i världen, god och billig mat (mycket fisk och skaldjur), hängmattor, solstolar och stråhyddor. Ja, i så fall är Tofo paradiset.

Lindsey på lina
Jag fastnade i Tofo och har inte lyckats ta mig härifrån. Första dagarna tänkte jag att jag bara skulle stanna i ytterligare någon dag. Så har jag tänkt sedan dess och jag har nu varit här i över en vecka. Efter ett par dagar dök ett gäng kanadensare upp som jag hängt med sedan dess. Riktigt jobbiga dagar med strandhäng, breakdance-träning (en av kanadensarna var riktigt duktig och jag var en ivrig adept, om än en helt utan rätt swag) och slacklining. En hel del rom och cola. Människorna har helt klart gjort att jag inte kunnat åka vidare. Tofo har lyckats locka till sig några av de konstigaste karaktärerna jag någonsin träffat, det måste bara finnas någon slags freak-magnet här. Vi har till exempel Alfonso, en kille från Portugal som tidigare varit professional wrestler, en sån med artistnamn och löjlig utstyrsel. Han bestämde sig för att gå ner i vikt, tappade omkring 100 kg (från 180 till 80) och fick sparken. Startade ett tursitföretag i Lissabon, som blev en succé och gjorde att han kunde öppna upp i städer över hela landet. Tröttnade och sålde företaget för en massa pengar, började resa, via Spanien ner genom Afrika. Han är rädd för att flyga och har därför tagit sig fram på annat sätt. Han har rest i lite över ett år, men ska nu slå sig ner i Tofo och försörja sig genom att måla tavlor. Killen är 23 år. Fullkomligt störd, men hysteriskt rolig. Vi har även Jonah, som varannan vecka jobbade som apotekare i USA och varannan vecka turnerade runt med sitt band och spelade, festade, knarkade. Tröttnade på det slitiga dubbellivet och började resa. Han har varit ute i omkring ett år, kommer antagligen driva runt i ytterligare ett par. Sedan har vi George, en kenyan med brittiska och irländska föräldrar. Han har bott i ett tiotal länder och har diverse bisarra historier att berätta. I Rio de Janeiro jobbade han på ett hostel och tjänade lite extra pengar på att sälja knark till backpackers. I England fick han in lite extra slantar på att vara nakenmodell för konststudenter. I Thailand lyckades han med bravaden att vakna upp och hitta en tatuering på sin skuldra: En liten ful, blå delfin. Som tagen ur filmen Hangover.

Det är alltså dessa människor jag omges av här i Tofo och som gjort att jag inte lyckats ta mig härifrån. Kanadensarna åkte imorse, så nu kanske det trots allt blir lättare att dra vidare. Jag kanske åker imorgon. Men ja, det kanske jag kommer att säga imorgon också.

Frukost

Allmänna tips och tricks för överlevnad i Afrika:
 - Om du åker fast för fortkörning i Botswana: Säg att du inte har några pula (valutan i Botswana), så kanske du slipper böter. Vi testade. Det funkade.
 -  Om du råkat befinna dig illegalt i Lesotho och hotas med att arresteras: Börja gråta, så kanske de släpper dig utan vidare.
 -  Om du råkar se en musikvideo av en artist från Moçambique: Stäng av! Eller hoppas på strömavbrott. Eller spring för livet. Enda sättet att överleva.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar