torsdag 18 april 2013

"We are the lucky ones"

Från Kapstaden till Dar es Salaam, på både vägar som sett bättre tider och på vägar som går mot ljusare tider. I bilar, bussar, minibussar och på flak (samt enstaka hästar och åsnor) har jag tagit mig fram, genom ökenlandskap och savanner, berg och dalar, kuststräckor och inland. Jag har jagat lågsäsongen genom södra- och delar av östra Afrika och fått känna på hur det känns att vara en alien, att bli uttittad och särbehandlad (i både ordets positiva och negativa bemärkelse). Det är många tankar som skramlar runt i huvudet just nu, nu när det här safarit, den här resan, börjar lida mot sitt slut. För att begrunda och samla krafter inför hemresan tillbringar jag de sista två veckorna på Zanzibar. Because I’m worth it.

Hängmatte-häng på Zanzibar
Eller? Jag skulle ju kunna argumentera för det genom att säga att jag faktiskt jobbat hårt för den här resan. Att jag vid sidan av mina heltidsstudier haft tre jobb för att få det att gå ihop. Men det hade bara varit en halv sanning (medveten särskrivning, men halvsanning hade faktiskt också funkat bra). Stora delar av resan finansieras ju faktiskt av vårt välfärdssamhälle i form av CSN. Visst känns det än mer absurt efter en sån här resa att tänka att vi faktiskt inte bara har gratis utbildning, utan att vi dessutom får betalt för att plugga.

Jag kan inte heller påstå att jag är värd min strandavslutning på Zanzibar för att resan varit så fruktansvärt jobbig i övrigt. Resedagarna, de dagar då jag klivit upp i ottan och slussats runt som boskap för att på 12 timmar ta mig 35 mil och förhoppningsvis hinna fram innan mörkrets inbrott, har stundtals varit tunga. Samtidigt har jag njutit av dem, småfnissat och skrikit inombords om vartannat. Man ser mycket av det riktiga Afrika under de dagarna, man är en del av lokalbefolkningen och vardagen på ett helt annat sätt än när man sitter i hostelbaren och njuter av en drink och en färggrann solnedgång. Man delar sittplats, delar med sig av sitt svett och delar samma förhoppningar: Att bussen inte ska gå sönder och att vi ska komma fram utan någon olycka. Olyckorna med minibussar och bussar är tyvärr vanliga här, vilket inte är så konstigt när kvalitén på bussar och vägar blir sämre i takt med att antalet personer i dessa fordon ökar. Tänker man på Afrika som en färd i safaribil med ”vilda” djur runtomkring, är det ett Afrika som endast är åtkomligt för influgna turister. För den verkliga befolkningen är verkligheten givetvis en helt annan och den ser man tydligare när man tar sig fram tillsammans med dem. Av den anledningen har jag på något bisarrt sätt uppskattat helvetesturerna i kycklingbussarna.

Fattigdomen har varit övertydlig många gånger. Kommer osökt att tänka på hur en engelsk tjej försöker starta en konversation med en kille i Chelsea-tröja: ”Oh, so you’re a Chelsea supporter?”. Som svar utbrister han att det är han minsann inte alls, han är faktiskt ett hängivet Liverpool-fans, men den tröjan var den enda han ägde. Vad är fattigdom om inte det? Vilket öde, att tvingas gå runt i en Chelsea-tröja när man inte håller på dem. Nej, skämt åsido. Det är klart att det inte är det värsta jag sett. Det är inte alltid man velat se det man sett, eller höra det man hört. Okunskapen har varit frustrerande, den politiska situationen i många av länderna är den att landets ledare medvetet hållit sitt folk obildade. För att fortsätta få röster, fortsätta ha makten. Ge folket lite bröd, så får du deras röst. Korruptionen är vad många klagar mest över. Att AIDS har spridits som det gjort beror som bekant till stor del av okunskap hos befolkningen och att felaktiga myter blivit sanningar hos alldeles för många. Fattigdomen ligger också bakom en del. Bland de länder jag besökt är det Botswana och Lesotho som haft störst andel AIDS/HIV-smittade: Nästan var fjärde (!) invånare i dessa länder är drabbade. I Botswana pratade jag med en (dyngrak) lärare, som undervisade i bland annat livskunskap. Hon berättade att där hon bodde kunde föräldrar låta sina döttrar ha sex med äldre män för att familjen skulle få lite sött te. Ni läste rätt. Sött te. Visst kan man argumentera för att det faktum att kvinnan som berättade detta var kraftigt berusad kanske drar ner på trovärdigheten i det hela, men tyvärr håller inte det argumentet. Andra i mer nyktra tillstånd har berättat liknande historier.

Som jag nämnde i förra inlägget kommer det att bli skönt att inte sticka ut på det sätt jag gjort nu under stora delar av resan. Det är jobbigt i längden att endast få uppmärksamhet för sin hudfärg. Hemma är det annorlunda, även om det såklart finns många situationer där en person blir ”dömd” för sin etniska bakgrund i Sverige också, är det på ett annat sätt. Hemma är det inte hugget i sten på samma sätt som det är här. Här symboliserar vita välfärd och pengar. Visst finns det rika svarta, titta bara på de korrupta politikerna, men det finns nog ytterst få fattiga vita. Jag har velat prata och umgås med lokalbefolkningen, men det har många gånger varit svårt. Inte svårt på så sätt att det varit svårt att få kontakt och börja prata med folk. Tvärtom, det har ofta snarare varit svårt att få bli lämnad i fred. Det har varit svårt för att jag hela tiden funderat på baktankarna. Många har öppet uttryckt att de vill hitta en vit tjej att gifta sig med. Andra har varit ute efter att sälja något. Som ensam tjej är det inte alltid lätt att veta vem man kan lita på. Det har pågått en ständig kamp inom mig angående detta. (Det börjar för övrigt bli dags för mig att begrava min låtsaspojkvän Robert. Den stackarn kunde inte följa med på den här resan för att han var tvungen att stanna hemma och jobba. Namnet har absolut inget med Robert Pires att göra, det var bara det första namnet som ploppade upp i huvudet).

Det har pågått andra kamper inom mig också. Som den angående finansiellt stöd. Jag har mött många volontärarbetare under resan och samtidigt som många inte ifrågasätter vad de gör finns det andra som börjat fundera på om de egentligen gör någon nytta. Det finns till och med volontärer och expats som hävdar att all välgörenhet egentligen gör mer skada än nytta. Att alla dessa år av stöd från västländer knappast gjort saken bättre, att det snarare gjort Afrika beroende av hjälpen och gjort folket oförmögna att göra något själva. I en bok jag precis läst ut, om författarens resa från Kairo till Kapstaden, citeras en man från Zambia angående detta: ”The donors are making us lazy. The Japanese volunteers are doing what the city council used to do – mending potholes. It is better for us to have potholes. We would be forced to do something about them. We’d have to think for ourselves”. För mig är det på en nivå där jag brottas mellan att ge eller att inte ge tiggaren några pengar, att ge dricks eller inte till människorna som hjälper mig med något utan att jag bett dem. Dåligt på lång sikt, hävdar vissa. Vad spelar det för roll om man kan hjälpa en person att slippa hunger just den dagen, säger andra. Ni känner säkert igen dilemmat hemifrån, bara en annan nyans av brunt.

Jag ska ägna några rader åt vad jag gjort sedan jag kom till Nkhata Bay, vid Lake Malawi, så att ni vet vad jag pysslat med senaste tiden också. Nkhata Bay var ett ställe med en grym blandning av en perfekt turistort och en malawisk by. Det var inte som Cape Maclear, där allt kändes konstruerat för mazungus (ett ord som från början betydde ”resande”, men som numera endast inkluderar vita. Varianter förekommer i många olika bantuspråk, just den här stavningen är från Chichewa). I Nkhata blandade jag billiga luncher på lokalhak med lite lyxigare, lite dyrare bufféer på stället där jag bodde. 40 spänn för en grillbuffé kanske inte känns som något att ens tveka över, men när man kan få en duglig måltid och en läsk för 8 kr blir det en annan sak. Jag vill dessutom visa mitt stöd för de lokala haken och inte endast göda de snobbiga backpacker-ställena. Malawi har blivit dyrare den senaste tiden, mycket har hänt på bara några månader, men i mina svenska bortskämda mått är det ändå mycket som är väldigt billigt. Schysst boende (återigen mina mått, kan innebära vad som helst) för 40 kr/natten och en Coca Cola (glasflaska) för 1,50, exempelvis.

Jag trodde att jag skulle behöva åka själv hela vägen upp till Dar es Salaam, då de flesta jag träffade i Malawi åkte åt motsatt håll eller jobbade som volontärer. Sista dagen lyckades jag dock hitta ett par engelska tjejer som skulle tillbaka till Mombasa, Kenya, där de bodde och de behövde åka via Dar. Efter ett litet tag hittade vi ytterligare en resekamrat, svensken Mattias som var något av en lokalkändis i Nkhata. Flera av människorna jag träffade i byn berättade ivrigt om denna svensk när jag sa att jag kom från Sverige. Mattias har varit i Nkhata flera svängar och jobbat på olika musikprojekt. Numera hyr han ett hus där men skulle hem till Sverige ett par månader på någon slags jobbsemester. Hans flyg gick från Dar. Perfekt. Bra att få öva upp sin svenska nu såhär nära inpå hemresan (de gånger jag pratat svenska den senaste tiden har det kommit ut som någon slags fejkad och överdriven stockholmska, av någon konstig anledning. Har blivit lika förvånad varje gång. Ska försöka jobba bort det).

Det tog två dagar för oss att ta oss till Dar och resan var som vanligt allt annat än bekväm. Väl framme var jag oerhört glad över att ha sällskap med några, då staden inte var någon stad jag hade velat komma själv till.  Dar är vad man får om man blandar arabisk kultur med afrikanskt kaos. Stället där vi bodde var billigt och låg bra till för min del, nära hamnen, men mitt rum såg ut som en fängelsecell, hade den lataste fläkten jag sett (går till och med att jämföra med den hasande hästen jag först fick i Lesotho) och det kröp insekter på mina lakan. Inget man dör av, tänkte jag och kröp ner (dock i mitt egna reselakan).

Strand i Nungwi
Storm på intåg
En färja senare var jag på Zanzibar, där jag nu spenderat drygt en vecka. Det är regnperiod här nu och här betyder regnperiod faktiskt regnperiod. Det regnar nästan varje dag. På morgonen/förmiddagen. Därefter spricker det upp och gör att stränderna ser ännu vitare ut och vattnet ännu mer turkost. Jag tror att det är de vitaste stränder och det mest turkosa vatten jag sett hittills. Jag har haft tur med väder under resan och lite regn här har absolut inte gjort någon skada. Jag har njutit av att resa under lågsäsong, antar att det har att göra med min medfödda defekt att aldrig vilja göra som alla andra. Efter ett par nätter i Stonetown, den äldre delen av Zanzibar City, åkte jag upp till Nungwi för att hänga vid stranden och det är där jag befinner mig just nu. Boende hittade jag genom vad jag skulle vilja kalla ett strategiskt genidrag. Istället för att traska in på första bästa ställe av de billigare hostels jag kollat upp sen tidigare, valde jag att gå raka vägen ner till en strandbar. Jag hade lämnat min backpack i Stonetown och hade därför möjligheten att med endast en liten rygga som packning traska runt lite mer. I baren började jag prata med en sydafrikansk tjej som var manager för stället och hon följde med mig runt för att visa de olika boendealternativen i Nungwi och hjälpa mig hitta det bästa (= mest värde för minst summa pengar). Istället hittade vi ett par bekanta till henne, som hade ett rum att hyra ut för en bråkdel av vad boende annars kostar. Nu bor jag med dem, en tjej från Holland och en kille från Israel som jobbar på ett dykcenter här, och följer med dem på middagar och annat.
Jonah som jag såg honom mest:
Med ett stort smittsamt leende
Det är just det jag gillar med att resa runt som jag gör. Man vet verkligen aldrig vad som kommer att hända och ibland löser sig saker på bästa tänkbara sätt. Ibland gör det inte det, men då ligger spänningen i att lösa situationen, att göra det bästa av situationen i alla fall. ”We are the lucky ones”, brukade min gamle resekamrat Jonah säga och syftade till just den förmågan. Jag har sett många mindre lyckligt lottade längst med vägen och jag har träffat lyckligt lottade som ändå inte kunnat uppskatta allt de haft. We are the lucky ones, vi som har möjlighet att uppskatta varje situation, oavsett vad den innebär.

Helt klart bad-bart
Low tide och mörka moln

Det känns konstigt att jag snart ska åka hem, men när jag tänker tillbaka på resan känns det som att jag varit borta väldigt länge. Första dagen då jag blev upphämtad av Chantel och Renier i George känns som evigheter sen, dagarna i Kapstaden och besöket på min gamla lärares gård utanför Robertson likaså. Min roadtrip runt Namibia med den gänglige australiensaren Eamon känns som en helt annan resa, precis som turerna med Karin och Alfred i Botswana, Zambia och Zimbabwe. Vistelsen i Chinotimba är fortfarande ett av mina starkaste minnen från resan, samtidigt som jag är oerhört glad att jag bestämde mig för att åka till Lesotho. Människorna och veckorna i Moçambique kommer jag inte att glömma i första taget och Malawi var ett land som bjöd på många positiva överraskningar. Att avsluta det hela på Zanzibar känns inte som en helt fel avslutning. Det hela har gått som på räls, för det mesta, och jag har tagit mig runt med hälsan i behåll. Flertalet tillfällen då mitt allmäntillstånd försämrats något har jag i tillfälliga attacker av hypokondri trott att jag haft malaria, men sedan insett att det endast varit solsting, sjösjuka eller bakfylla. Slutet gott, allting gott. Slutet på en resa, början på en ny.

Over and out, ses snart IRL, hoppas jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar